Vem ansvarar för fel vid en badrumsrenovering?

Aldrig förr har svensken prioriterat det egna hemmet på samma sätt som idag. Där vi tidigare valde att lägga pengar på resor, nöjen och exempelvis bilar så väljer vi idag att bygga till, bygga nytt och renovera i våra hem. Det är roligt, men det finns också vissa saker att ha i åtanke. Även om man anlitar professionell hjälp så kan misstag begås och fel kan upptäckas. Vem ansvarar för fel vid en badrumsrenovering?

Just en badrumsrenovering är intressant i sammanhanget. Dels så handlar det om ett väldigt populärt renoveringsprojekt - de flesta drömmer om ett nytt, stilrent badrum - och dels så handlar det också om ett väldigt komplext projekt där riskerna hela tiden finns närvarande. Minsta fel kan innebära en framtida fukt- eller vattenskada.

Därför är det också viktigt att man som kund och beställare har på det klara kring vad som egentligen gäller om ett fel upptäcks. Först och främst dock så är det viktigt att klargöra att man som kund också bär ett ansvar. Ska du genomföra en badrumsrenovering i Stockholm så finns det vissa saker som du måste tänka på - enligt följande:

Du ansvar för detta som beställare:

  • Du ska anlita en behörig våtrumsentreprenör.
  • Du ska ställa som krav att slutdokumentationen överlämnas.
  • Du ska säkerställa att alla delar av arbetet är slutförda.
  • Du ansvarar för att ens lutbesiktning sker - av ett besiktningsföretag som specialiserat sig på våtrum.
  • Du ska inte betala förrän arbetet är färdigställt och slutbesiktning skett. Utöver det så ska du även se till att en avetablering skett av företaget du anlitat.

Naturligtvis så har även företaget krav att uppfylla. Att se till att alla branschregler följs, att gå igenom alla eventuella tilläggsarbeten med dig och att se till att slutdokumentationen är korrekt ifylld och överlämnad är några exempel på detta.

Hitta rätt företag för din badrumsrenovering i Stockholm

Om båda parter följer sina åtaganden så ska det heller inte ske några fel och brister. Men, det händer ändå och det gör det lite för ofta för att man ska känna sig helt trygg. Om man hamnar i en situation där en badrumsrenovering - efter tid - visar sig ha stora brister så ska företaget också ta ansvar för att åtgärda dessa. Tyvärr så är det långt ifrån alla som vill göra detta. Tvister mellan beställare och utförare är tyvärr inte ovanliga och det handlar ofta om ganska långa processer som kräver både kraft och tid. Inte sällan så väljer privatpersoner att anlita en annan firma för att korrigera misstagen och väljer därigenom också att lägga extra pengar på detta.

Därför är det viktigt att man direkt säkerställer kvalitet. Med rätt firma vid rodret så slipper man obehagliga överraskningar. Rådet är att man tar sig tid att hitta rätt. Gå igenom olika företag, begär in offerter, kolla referenser och se över vilka försäkringar, certifikat och behörigheter som finns. Var, kort sagt, noggrann innan för att slippa framtida problem.

Ett annat sätt att slippa obehagliga överraskningar är att anlita en besiktningsman som är med under hela projektet och inte enbart vid slutbesiktningen. Det kostar lite extra, men det ger en enorm trygghet och det kan vara välinvesterade kronor i slutändan.

Läs mer om badrumsrenovering på stockholmsbadrumsrenovering.se

23 sep 2021